Contest: Hijab, Let's wear it right!


ASSALAMUALAIKUM WBT




Klik !

Alhamdulillah!! Seriously, ni lah first time Kirah join contest cam ni .. Jujur Kirah cakap, memang Kirah tak pernah jumpa sekali pun jumpa contest cam gini .. So, Kirah nak ambil kesempatan ni nak sahut cabaran !! Yeahh !

Ok, back to the story ..


MENGAPA SAYA PILIH UNTUK BERHIJAB ??

Saya memang berhijab sejak kecil lagi. Tapi tak de lah kecil sangat. Time tu 5 tahun sebab saya sekolah PASTI. Sekolah PASTI ni kat terengganu je ada kot. Sebab saya belum pernah dengar lagi setakat nie kat negeri lain. PASTI lebih cenderung ke arah agama. Jadi wajib kepada semua pelajar memakai tudung. Tapi saya tak de lah istiqamah lagi masa umur cam tu. Lepas saya naik sekolah rendah baru start belajar pakai betul-betul. Dan alhmadulillah, sampai sekarang saya istiqamah berhijab. Saya berterima kasih kepada umi dan abah saya yang mendidik saya berhijab sejak kecil lagi.

PESANAN SAYA UNTUK MUSLIMAH ::

Ayat Al-Quran berbunyi : 

"…dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka… "

Kepada muslimah di luar sana yang masih belum lagi berhijab, berhijab lah ! Kita muslimah memang tak diwajibkan memakai tudung tetapi kamu wajib tutup aurat. Even kamu nak pakai kotak sekali pun wahai muslimah, pakailah ! Asalkan kamu tak dedah aurat kamu. Tak pelik pun, tapi ini lah kenyataan. Ayat al-quran kat atas pun tak wajib pemakaian tudung ni. Allah wajibkan kita supaya menutup aurat. 


"Wahai nabi (Muhammad), suruhlah kepada isteri-isteri kamu, anak-anak perempuan kamu dan wanita-wanita beriman agar melabuhkan jilbab (pakaian bagi menutup seluruh tubuh) mereka (semasa mereka keluar), cara yang demikian itu lebih sesuai untuk mereka dikenali (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Pengasihani (terhadap dosa kamu di masa lalu)."

Kepada muslimah yang memang dah istiqamah bertudung tu, kalau kamu pakai tudung tapi yang lain kamu dedah tak de guna jugak. Contoh : Kamu pakai tudung dah lawa, dah cantik. Tapi kamu pakai baju yang ketat, kain yang terbelah, lebih baik kamu tak payah pakai tudung tu. Sebab faham konsep kita tadi, bukan wajib pakai tudung tapi wajib tutup aurat. Dan jangan Tabaruj ..

Jika kita sayang Allah, sayang nabi kita, sayang umi dan abi kita, lakukan terbaik untuk diaorang. Kita sayangkan boyfriend kita sampai sanggup lakukan apa saja yang dia suruh. Jadi kita sayang Allah pun kena macam tu jugak. Sanggup untuk buat apa saja untuk agama-Nya.
Kita bersyukur kerana di lahirkan sudah dalam keadaan Islam sebagai seorang muslimah. Menjadi satu anugerah buat kita di lahirkan sebagai seorang muslimah. Memang tak dinafikan lagi semakin ramai yang Islam sekadar atas I/C dan nama sahaja. Terutamanya pada akhir zaman sekarang ni. Tapi kita kena lah usaha lebih untuk dapat hidayah dari-Nya. Kalau kita tak cari sampai bila lah nak jumpa. ^^

Gud Luck Wahai Muslimah Seperjuangan ku !!
Bersama-sama lah kita menuju jalan redha-Nya
Bitaufiq Wannajah !!




Wassalam ..

1 ulasan:

  1. Assalamualaikum dear. Maaf lambat updated. Thanks join my contest. Masha Allah. Terharu sangat. Moga terus istiqamah dalam memakai hijab. Believe me, hijab make me you beautiful sis. May Allah always protect us. In shaa Allah. Btw, saya dah updated senarai peserta. Bolehlah berblogwalking. Do follow our organiser and sponsor okayy dear. Jazakillah kheyr.

    BalasPadam